Hlavní menu

larp-fashion.de
Architektura

CastleCon II.,

O víkendu na přelomu června a července se konala v pořadí druhá výprava přátel českých hradů, kteří se většinou potkávají jen ve specializovaném auditku na www.mageo.cz. Cílem akce nazvané CastleCon II. tentokrát byla jižní Morava a základnou Zlín. Počáteční rozpaky obvyklé u prvních setkání virtuálních postav v realitě tentokrát odpadly, protože všichni jsme se znali už z předchozí akce. Většinou jsme se setkali už v rychlíku Šohaj, kde jsem nejprve narazil na Tase. V Pardubicích přistoupil Gagman, Martin a hlavně Zany, kterému se opět podařilo celou výpravu, včetně ubytování, vzorně zorganizovat. Po příjezdu do Zlína nás už nás na vysokoškolské koleji čekali Znachy s Hankou, kteří oproti CastleConu I. přijeli jako manželé.

Protože se připozdívalo, nebylo na nějaké velké cestování pomyšlení. Večer jsme věnovali procházce centrem města. Zatímco srdce ortodoxních mediavelistů plakala nad nedostatkem památek, vychutnával jsem si atmosféru metropole Baťova impéria. Kdo má slabost pro funkcionalismus, přijde si zde na své. Do pozdních hodin jsme pak na koleji listovali moudrými knihami, chlubili se fotografiemi a vůbec vedli chytré řeči.

Druhý den ráno se naše skupina rozdělila. Znachyho automobil by sedm lidí nepojal a navíc jsme s Martinem měli zájem o návštěvu trochu jiných míst. Když motorizovaní kolegové vyrazili směrem na hrady Engelsberk a Brumov, my jsme už seděli v autobusu jedoucím do Buchlovic.

Buchlovice

Vynechat místní zámek bych totiž považoval za trestuhodný zločin. Barokní zámek s dvoudílnou dispozicí, který pro svou ženu Marii Annu Nosticovou nechal v letech 1707-1738 vybudovat Jan Petřvaldský z Petřvaldu, nás rozhodně nezklamal. Velkolepá stavba je krásně opravená a rozsáhlý anglický park poctivě udržovaný. Při procházce mezi stromy mě napadlo, kolik zahradníků se o tuhle krásu musí starat. Na úrovni byly také průvodcovské služby. Po absolvování "povinné" části prohlídky jsme absolvovali i monotematickou expozici historických terčů a rozsáhlou výstavu kreslených vtipů Vladimíra Renčína.

Odsud jsme svižným krokem vyrazili k hradu Buchlov, kde jsme se setkali s motorizovanou částí naší výpravy. I když průvodcovo srovnání s Karlštejnem se mi jevilo trochu nadnesené, hrad, jenž byl od 13. století 400 let rozšiřován, rozhodně působil impozantním dojmem. Jeho rozloze odpovídala i délka prohlídky. Ta byla ovšem vyčerpávající spíše svou délkou (téměř 2 hodiny) než kvalitou. Zatímco v první polovině nás rádoby historicky okrojovaný průvodce hnal sviňským krokem, v přírodovědném kabinetu se s odpuštěním zabýval kdejakou "ptákovinou". Nechybělo ani vyprávění pověstí, u nichž jsem měl pocit, že si je průvodce vymýšlí během výkladu. Osobně mě zamrzela zvláště příliš rychlá a nekvalitní prohlídka místní zbrojnice. Ta navíc byla tak mizerně osvětlená, že výše pověšené exponáty byly vidět jen velmi špatně. Je to škoda, protože např. reflexních luků jsem na našich hradech mnoho neviděl.

Buchlov

S rozporuplnými pocity jsme se Znachyho autem kyvadlovým způsobem přepravili na Cimburk u Korytčan, který v letech 1320-1330 nechal postavit Bernart z Cimburka.

Cimburk

Ačkoliv se jedná o zříceninu, hrad není opuštěný a stará se o něj občanské sdružení. Odsud Znachy Martina a mě hodil na autobus směr Zlín, kde jsme se večer opět všichni setkali, abychom se posmívali Troublemu, jenž sliboval, že přijede, a nakonec odřekl, takže přišel o den nabitý hrady. V neděli měla pěší i motorizovaná část výpravy stejný cíl - hrad Lukov - postavený někdy v 1. pol. 13. století.

Lukov

Ten patří k nejstarším památkám svého druhu na Moravě. Cesta do mírného ale poměrně dlouhého kopce se zdála být skoro nekonečná, ale vyplatila se. Už předhradí muselo v dobách rozkvětu velkolepé. Bohužel, právě zde mi došel film, takže z rozsáhlého areálu mohu nabídnout pouze vstupní bránu chráněnou příkopem. I tady probíhaly rušné stavební práce. Dech nám doslova vyrazilo, že na opravě moravského hradu se podílela skupina amerických středoškoláků. Kdyby hradní pán viděl, jak mu mladičká černoška drandí s kolečkem po nádvoří, asi by nevěřil vlastním očím.

Protože cesta z jihu Moravy do Prahy je dlouhá, rozhodli jsme se s Martinem, že se už vypravíme přes Zlín zpátečním směrem. Po cestě jsme narazili na domorodce, který nás zlákal na sklenku vína a snažil se nás marně získat pro ilegální exhumaci ostatků německého vojáka zabitého nedopatřením na konci 2. světové války. Zbytek skupiny se vypravil ještě na Křídlo a Obřany, kde celá akce definitivně skončila.

[Akt. známka: 3,00 / Počet hlasů: 190] 1 2 3 4 5

| Autor: Wolfram | Vydáno dne 23. 08. 2000 | 4309 přečtení | Počet komentářů: 165 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek
Související
Němé tváře...
Útulek Ostrava

Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce. Na této stránce použité názvy programových produktů, firem apod. mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.