Hlavní menu
Vyhledávání
Informace
FEUDUM.EU
1998-2007
2009-2011
(obnoveno)
internetový občasník
věnovaný historii
nejen středověké
ISSN 1801-5611
redakce (zavinac) feudum eu
|
Poznámky k popravnictví ve středověku,
Nejběžnějším, ale zároveň i
nejméně čestným způsobem popravy ve středověku bylo
oběšení. Trest smrti oběšením mohly konšelské
soudy vynést již za pouhou krádež v určité hodnotě -
staré soudní knihy jsou plné podobných případů. Věšeni
byli v naprosté většině případů pouze muži, o věšení
žen nemáme téměř žádné zprávy. Těla oběšenců
zůstala viset na šibenici tak dlouho, dokud se nerozpadla -
měla to být výstraha případným následovníkům. A protože
se tehdy považovalo za neslušné, aby se takto na šibenici
rozpadalo ženské tělo, končili na šibenici jen muži.
Trest smrti stětím hlavy byl
považován za čestný odchod ze života, i když i v tomto
případě přišla smrt z rukou kata, tedy člověka na cti
sníženého. Stětí hlavy bylo téměř bez výjimky
používáno u osob šlechtických a dále u těch provinilců,
kteří měli hříchů na svědomí příliš mnoho, například
velký počet krádeží, cizoložství, svatokrádež v kostele
nebo vraždu, nikoli však zákeřnou nebo loupežnou - v
takových případech byly rozsudky přísnější.
V našich zemích bývalo častější
stínání mečem, sekeru používali spíše ve starším
období, ve 12. - 14. století. Odsouzený při stětí mečem
klečel na kolenou, někdy také seděl na nízké stoličce,
oči měl zavázány šátkem. Hlava nespočívala na žádném
špalku, jak se často traduje; odsouzenec s ostříhanými vlasy
držel hlavu rovně nebo trochu povystrčenou dopředu a kat vedl
úder mečem obvykle z levé strany zezadu na hrdlo.
Pro kata bylo důležité, aby hlavu
uťal jedinou ranou - jednak to svědčilo o jeho zručnosti,
jednak pro něj mohl být eventuální neúspěch i nebezpečný.
Protože kati nebyli příliš oblíbeni, čekali diváci u
popraviště na jejich případnou chybu, a pokud k ní
skutečně došlo, zahrnul dav kata i jeho pacholky sprškou
kamení.
V některých případech mohl být
odsouzenec před stětím hlavy připraven o pravou ruku. Tento
ceremoniál měl především symbolický význam, a to dvojího
druhu : jednak se pravicí přísahala věrnost panovníkovi,
jednak byl právě pravicí spáchán onen trestný čin, který
přivedl pachatele na popraviště. Utětí pravice mohlo být
provedeno mečem i sekerou, na rozdíl od stětí hlavy však
muselo být vždy použito špalku.
Při těžkých zločinech, kdy byl
vynesen nejtěžší rozsudek, mohla být provinilci ztížena i
cesta na popraviště. Mohl být například po ulicích vláčen
za koněm, přivázán za nohy, nebo mohl být pro větší
potupu zašit do hovězí kůže a v ní tažen na popraviště,
kde byl z kůže vysvobozen a vzápětí byl na něm vykonán
příslušný ortel. Většinou však odsouzenec šel na
popraviště pěšky nebo byl vezen na popravčí káře.
Trest smrti bylo možno ztížit
řezáním pruhů kůže ze zad odsouzeného, uštípáním
článků prstů žhavými kleštěmi atd.
Za těžké zločiny, vícenásobnou
vraždu, loupežnou vraždu a zákeřnou vraždu byl obvykle
ukládán trest smrti lámáním kolem. Vedle upálení
patřilo lámání kolem ke skutečně drastickým a
odstrašujícím druhům popravy. Provádělo se dvěma způsoby
: shora a zdola. Pokud existovaly u daného zločinu alespoň
nějaké polehčující okolnosti, mohl soud vynést ortel
lámání kolem shora, což znamenalo pro odsouzence značnou
úlevu, lze-li to tak v případě popravy nazvat. První úder
těžkým kolem o váze 30 až 40 kg totiž směřoval na
provinilcovo hrdlo, což v naprosté většině případů
znamenalo okamžitou smrt. Další tříštění odsouzencových
končetin probíhalo už jen na mrtvém těle.
Princip této popravy spočíval v tom,
že se odsouzencovy nohy i ruce podložily malými dřevěnými
trámky a na místo mezi těmito trámky udeřil kat svým kolem,
takže kost se zde prolomila. Na nohou byla odsouzenému lámána
lýtka a stehna, na pažích předloktí a nadloktí. Další
těžké údery směřovaly na hrudní koš a poslední úder
opět mířil na hrdlo odsouzeného. Poté, bez ohledu na to, zda
již byl odsouzený mrtev či ne, bylo roztříštěné tělo
vloženo na příslušné kolo či dokonce do něho vpleteno
svými rozlámanými končetinami, které v tomto stavu
umožňovaly polohy u zdravého těla jinak nemožné. Trup
obvykle spočíval na kole a ruce a nohy byly podle katových
představ nejrůznějšími způsoby propleteny mezi příčky
kola. Pak bylo kolo umístěno na vysoký kůl a vyzdviženo do
výšky. Pokud odsouzenec nebyl stále ještě mrtev, byl zde
ponechán svému osudu.
Na rozdíl od šibenice, kdy bylo tělo
oběšence sejmuto ve chvíli, kdy bylo nutno uvolnit místo pro
jiného viselce, u popravčího kola tato nutnost odpadla,
protože kol bylo možno vztyčit libovolné množství. Tělo
popraveného proto zůstávalo na kole tak dlouho, dokud se
skutečně nerozpadlo. Podle některých rozsudků mohlo být
rozlámané tělo odsouzence i s kolem vloženo na hranici a
spáleno.
Kromě častých rozsudků na smrt
upálením za čarodějnictví, žhářství a sodomii
(pohlavní styk se zvířaty) existoval zvláštní druh popravy,
určený téměř výhradně ženám - zahrabání zaživa.
Odsouzená bývala v těchto případech posazena či položena
do vykopané jámy a na její srdce byl namířen naostřený
kůl. Dosud živé tělo bylo zasypáno hlínou a teprve potom
probodl kat připraveným kůlem srdce odsouzené osoby. Tím
bylo nepochybně prokázáno, že odsouzená byla usmrcena, ale
bylo tu ještě něco dalšího : tehdejší lidé mívali velké
obavy z upírů, a právě probodené srdce mrtvoly mělo
zabránit tomu, aby nebožtík po své smrti neobtěžoval
živé. Kromě stínání je zahrabání zaživa nejčastější,
téměř jedinou formou poprav odsouzených žen.
Zvláště těžkým druhem trestu smrti
bylo čtvrcení. Na rozdíl od Francie, kde k tomuto
účelu používali kati čtyři koně, bývalo v našich zemích
tělo odsouzeného prostě rozsekáno na čtyři části pomocí
sekery.
K takovému trestu byl odsouzen i
slavný lékař a anatom doktor Jan Jesenský v roce 1621 za
svoji účast v povstání českých stavů proti Habsburkům.
Císař však rozsudek zmírnil a tělo Jesenského bylo
rozčtvrceno až po smrti.
Někdy čtvrcení neunikl ani sebevrah,
který odešel ze života právě ze strachu před hrozným
ortelem.
Jiným velmi drastickým způsobem
popravy bylo naražení na kůl. Tento zvyk k nám
přišel v době jagellonské, ale zřejmě nebyl nijak často
užíván, protože o něm máme jen málo zmínek.
Teprve tereziánským zákoníkem byl
zrušen trest smrti utopením, stejně jako další méně
obvyklý způsob, sedření z kůže.
V ostatních evropských zemích se
vesměs používaly stejné nebo podobné tresty smrti. Jednu
zvláštnost však můžeme objevit ve Francii, ve Flandrech i na
sousedním německém území - uvaření zaživa, které
se provádělo ve velkém kotli s vroucím olejem, vínem nebo
vodou. Odsouzenec mohl být do kotle vhozen naráz nebo tam mohl
být, podle místních zvyklostí, spouštěn postupně. Někdy
byl před popravou zabalen do koňské kůže a pak teprve bylo
jeho tělo vhozeno do kotle.
| Autor: Malý Jára |
Vydáno dne 14. 04. 1998 | 9331 přečtení |
Počet komentářů: 134 |
Přidat komentář |
| Zdroj: Podle knihy Vladimíra Šindeláře : “Cesta na popraviště”, (vy
|
Související
Němé tváře...
|